A
Andalowie - jedna z trzech głównych grup etnicznych Westeros. Ich przybycie na kontynent spowodowało upadek wielu królestw Pierwszych Ludzi, które zostały założone w wyniku Paktu zawartego między Dziećmi Lasu a Pierwszymi Ludźmi. Rozpowszechnili też nową religię - wiarę Siedmiu.
Arakh - długa, ostra jak brzytwa podstawowa broń Dothraków. Skrzyżowanie miecza z kosą.
Asshai, Asshai w Cieniu - miasto na kontynencie Essos, leżące prawie sześć tysięcy mil na południowy-wschód od Westeros, po drugiej stronie znanego świata. Jest to wielki port morski na wschodnim wybrzeżu Morza Nefrytowego, leżący u ujścia Cieśniny Szafranowej. Znajduje się na południowy wschód od Yi Ti, w południowo-zachodniej części Krain Cienia i na północ od tajemniczego kontynentu Ulthos. Asshai jest także miejscem handlu dla statków; eksportuje produkty takie jak bursztyn i smocze szkło.
B
Bracia krwi - najbardziej zaufani towarzysze khala, którzy zawsze mu towarzyszą. W niektórych khalasarach, khal dzieli z nimi wszystko oprócz konia (czyt. kobiety, namiot i alkohol). Kiedy khal umiera, bracia krwi umierają razem z nim lub, gdy khal zostaje zabity, oni żyją dotąd, dopóki nie dokonają zemsty. To moja definicja. Dodam też, że wydaje mi się, że każdy khal ma trzech braci krwi, ale co ja tam mogę wiedzieć.
C
Czerwone pustkowie - rozległy obszar pustyni i nieużytków w Essos. Znajduje się na wschód od Zatoki Niewolniczej i Lhazaru, i na południe Morza Dothraków. Jego południowa granica biegnie wzdłuż Morza Letniego, podczas gdy na zachodzie leżą Góry Kości.
D
Dolina Arrynów (lub po prostu Dolina) - jeden z istotnych obszarów Westeros, poprzednio suwerenny naród znany jako Królestwo Góry i Doliny. Doliną rządzi ród Arrynów, którego siedzibą jest zamek znany jako Orle Gniazdo. Bękarty urodzone w Dolinie dostają nazwisko Stone.
Dom Arryn z Orlego Gniazda - jest to jeden z wielkich rodów Westeros oraz główny ród w Dolinie. Ich siedzibą jest Orle Gniazdo, ale mają wiele innych gospodarstw, w tym zimowy zamek Księżycowe Bramy. Obie fortyfikacje znajdują się na Lancy Olbrzyma, najwyższej górze w Dolinie. Orle Gniazdo jest uważane za nie do zdobycia. Herbem rodu jest biały księżyc i sokół na polu niebieskiego nieba, a ich motto brzmi "tak wysoko jak Honor".
Dom Baratheon z Końca Burzy - jeden z wielkich rodów Westeros i główny dom Krain Burzy. Jego siedziba, Koniec Burzy, to starożytny zamek wybudowany przez Królów Burzy. Herbem Baratheonów jest ukoronowany czarny jeleń na złotym tle. Członkowie rodziny zazwyczaj są wysocy, potężnie zbudowani, mają czarne włosy i niebieskie oczy. Są oni znani ze swojego nieokiełznanego temperamentu. Mottem domu Baratheon są słowa "Nasza jest Furia".
Dom Baratheon ze Smoczej Skały - odłam Domu Baratheonów. Został założony przez Stannisa Baratheona, kiedy ten zdobył Smoczą Skałę pod koniec Rebelii Roberta Baratheona.
Dom Greyjoy z Pyke - jeden z wielkich rodów Westeros. Panują oni na Żelaznych Wyspach, surowej i ponurej krainie na zachodnim wybrzeżu kontynentu. Ich siedzibą jest zamek Pyke, położony na wyspie o tej samej nazwie. Herbem Greyjoyów jest złoty kraken na czarnym polu. Ich dewiza brzmi "My Nie Siejemy". Członkowie rodziny są ciemnowłosi i dobrze zbudowani.
Dom Lannister z Casterly Rock - obecnie jeden z najpotężniejszych rodów Westeros. Dom lorda-seniora Zachodu. Lannisterowie rządzili niegdyś jako Królowie Skały, aż do Podboju, kiedy stali się poddanymi Targaryenów. Są najbogatszą rodziną w Westeros, ze względu na posiadane przez nich liczne kopalnie złota. Herbem Lannisterów jest złoty lew na karmazynowym tle. Ich rodowe motto brzmi: Słuchaj Mojego Ryku! (nieoficjalnie także Każdy Lannister Spłaca Swoje Długi). Większość Lannisterow ma złote włosy i zielone oczy.
Dom Martell ze Słonecznej Włóczni - jeden z wielkich rodów Westeros i główny dom regionu Dorne, mający swoją siedzibę w starożytnej twierdzy, Słonecznej Włóczni. Herbem Martellów jest czerwone słońce przebite złotą włócznią na pomarańczowym tle. Ich dewiza brzmi "Niezachwiani, Nieugięci, Niezłomni". Członkowie rodziny zazwyczaj byli smukłymi ludźmi, o oliwkowej skórze, czarnych, kręconych włosach i ciemnych oczach.
Dom Stark z Winterfell - jeden z wielkich rodów Westeros i główny szlachecki ród z Północy; w dawnych czasach jego członkowie rządzili jako Królowie Północy, a po Podboju jako Namiestnicy Północy. Ich rodową siedzibą jest Winterfell, starożytny zamek. Herbem Starków jest szary wilkor na białym tle, a ich dywizą "Nadchodzi Zima" - które ma być przestrogą, a nie przechwałką, tak jak hasła wielu innych rodów. Przedstawiciele tego rodu mają czarne włosy i szare oczy.
Dom Targaryen z Królewskiej Przystani - z krwi starej Valyrii, był królewskim domem Westeros rządzącym Siedmioma Królestwami przez około 280 lat i obalonym w Wojnie Uzurpatora. Przed założeniem Królewskiej Przystani i zbudowaniem Czerwonej Twierdzy, rodową siedzibą Targaryenów była Smocza Skała. Ich herbem jest czerwony trójgłowy smok, ziejący czarnym płomieniem a mottem "Ogień i Krew".
Dom Tully z Rierrun - jeden z najbardziej wpływowych rodów Dorzecza. Obecnie, głową tego domu jest lord Edmure Tully. Charakterystycznymi cechami członków rodziny są kasztanowe włosy, wysokie kości policzkowe i jasne, niebieskie oczy. Ich herbem jest srebrny pstrąg skaczący na mieszanym, czerwono-niebieskim polu. Dewiza Tullych brzmi: Rodzina, Obowiązek, Honor.
Dom Tyrellów z Wysogrodu - jeden z wielkich rodów Siedmiu Królestw. Siedzibą rodu jest Wysogród - zamek położony w Reach, nad rzeką Mander, w miejscu przecięcia się dwóch ważnych traktów - Różanego i Morskiego, czyniąc to miejsce ważnym węzłem komunikacyjnym. Ród ten słynie ze swego bogactwa, w którym to ustępuje jedynie rodowi Lannisterów. Posiadają oni również wspaniałą armię i flotę, przez co nazywają siebie Strażnikami Południa, Obrońcami Marchii lub też Marszałkami Reach. Herbem Tyrellów jest złota róża na zielonym polu. Członkowie rodu zazwyczaj mają brązowe włosy i brązowe lub złote oczy. Mottem rodu są słowa "rośnij w siłę"*.
Dorne - duży półwysep, najbardziej wysunięta na południe część Westeros i region Siedmiu Królestw. Jego stolicą jest Słoneczna Włócznia, siedziba rodu Martellów. Martellowie tytuują się książętami i księżniczkami, na modłę Rhoynar. Dornijskie bękarty dostają nazwisko Sand.
Dorzecze - centralny obszar kontynentu Westeros, składający się z żyznych obszarów między widłami rzeki Trident. Ze względu na centralne położenie, było miejscem częstych bitew. Ludzie z Dorzecza są mieszanką wytrzymałych wojowników, spokojnych rybaków i pobożnych, prostych ludzi. Bękarty urodzone w Dorzeczu dostają nazwisko Rivers. Przez ostatnie trzy wieki Dorzeczem rządził ród Tullych z ich zamku w Riverrun, aż do ich klęski w Wojnie Pięciu Królów. Riverrun jest teraz w posiadaniu Domu Frey z Bliźniaków.
Dosh Khaleen - grupa dothrackich staruch służących jako wieszczki. Trafiały do niej byłe khaleesi, kiedy ich mężowie tracili życie. Były jedynymi stałymi mieszkańcami Vaes Dothrak. Cieszyły się wielkim szacunkiem wśród Dothraków. Nawet najwięksi khalowie chylili czoła przed ich mądrością i autorytetem. Przepowiadały przyszłość i tłumaczyły znaki. Przyszłe żony khalów musiały być im przedstawione i zaakceptowane. Usługiwali im eunuchowie.
Dothrakowie - populacja koczowniczych wojowników z Essos, o historii sięgającej czterysta lat wstecz. Przybyli ze wschodu. Ich tereny obejmują rozległe łąki Morza Dothraków, które przemierzają łącząc się w hordy zwane khalasarami. Dothrakowie są dobrze zbudowani, mają miedzianą skórę i ciemne, migdałowe oczy oraz czarne włosy. Poligamia jest wśród nich dość popularna.
Dzieci Lasu - legendarni ludzie z Westeros. Znani jako sojusznicy Pierwszych Ludzi i posiadacze różnych magicznych mocy, takich jak zielony wzrok i zielone sny. Kiedy Pierwsi Ludzie przybyli do Westeros, te dwie nacje rozpoczęły długą wojnę. Zakończyła się ona traktatem pokojowym, znanym jako Pakt. Aby przypieczętować pakt, wyrzeźbiono twarze na wszystkich. Czar-Drzewach na Wyspie Twarzy położonej na jeziorze Oko Boga i stąd wzięła się nazwa wyspy.
E
Essos - największy z trzech znanych kontynentów na świecie. Leży na wschód od Westeros i na północ od Sothoros, rozciąga się od Drżącego Morza na północy do Morza Letniego na południu i od Wąskiego Morza na zachodzie do ziem wokół Nefrytowego Morza na wschodzie. W przeciwieństwie do Westeros, Essos nie jest kontrolowany przez jeden podmiot polityczny, lecz zamieszkany przez wiele różnych narodów i ma bardzo zróżnicowaną geografię.
Eunuch - wykastrowany mężczyzna czy też chłopiec. Majne definiszyn.
J
Jaqqa rhan - "ludzie litości", po walkach chodzą między trupami i używają ciężkich toporów do odcinania głów martwym i umierającym.
K
Khal - tytuł przywódcy Dothraków jeżdżących w jednym khalasarze. Najbliższymi i najbardziej zaufanymi osobami dla khala są jego bracia krwi. Innymi słowy jako taki król, jeden z wielu zresztą. ;-;
Khalakka - syn khaleesi i khala, gdy jego ojciec zginie, to on obejmuje władzę nad danym khalasarem. Tak, to była moja własna definicja.
Khalasar - horda Dothraków, na której czele stoi najsilniejszy z nich zwany khalem. Khalasar może liczyć nawet sto tysięcy jeźdźców.
Khaleesi - żona khala, przywódcy dothrackiego khalasaru. Zwyczajowo khaleesi jako kobieta nie miała w khalasarze tak wysokiej pozycji jak khal. Innymi słowy jako taka królowa, jedna z wielu, nawet jeśli chodzi o jej khalasar. ;-;
Ko - pozycja kapitana, nadawana przez khala. Po jego śmierci, ko tworzy swój własny khalasar.
Krainy Burzy - region administracyjny Siedmiu Królestw, leżący na wschodnim wybrzeżu kontynentu Westeros. Kiedyś było suwerennym państwem o tej samej nazwie, aż do Podboju, kiedy to został zabity ostatni król Burzy. Krainy Burzy są rządzone przez ród Baratheonów, których siedzibą jest Koniec Burzy. Nazwa pochodzi od częstych i silnych burz, które nawiedzają wybrzeże. Bękarty urodzone w Krainach Burzy nazywają się Storm.
Królestwo Zachodu - region w zachodniej części kontynentu Westeros, rządzony przez Dom Lannisterów z ich siedziby w Casterly Rock. Przed Podbojem był znany jako Królestwo Skały. Nazwisko urodzonych tutaj bękartów to Hill.
L
Lhazareńczycy - naród zamieszkujący ziemie nazywane Lhazarem, znajdujące się na wschód od Zatoki Niewolniczej, na południe od Morza Dothraków i na zachód i północny-zachód od Czerwonego pustkowia. Lhazareńczycy zajmują się rolnictwem i hodowlą owiec. Przez Dothraków są nazywani owczarzami, a północna granica państwa jest często przez nich atakowana. Wierzą w Wielkiego Pasterza, a kapłani i kapłanki mają tam wysoką pozycję społeczną. Stolicą Lhazareńczyków jest Lhazosh.
M
Morze Dothraków - rozległy obszar lądu na kontynencie Essos, położony na wschód od Wolnych Miast. Charakteryzuje się stepowym krajobrazem pełnym równin i jest domem dla koczowniczego ludu Dothraków.
P
Pierwsi Ludzie - ludzie ze wschodu, przybyli do Westeros około 12,000 lat temu przez Ramię Dorne. Prowadzili wojnę z pierwotnymi mieszkańcami Westeros, magicznymi istotami zwanymi Dziećmi Lasu, aż obie rasy zawarły rozejm i rozpoczął się wiek pokoju, który trwał 4,000 lat, aż do przybycia Andalów, przez których Pierwsi Ludzie żyli już tylko na Północy. Z czasem Pierwsi Ludzie zaczęli czcić bezimiennych bogów Dzieci Lasu.
Północ - jeden z istotnych obszarów Westeros, a niegdyś przed Podbojem suwerenne królestwo. Region obejmuje cały obszar na południe od Muru i na północ od Przesmyku. Północą od tysięcy lat włada ród Starków z ich siedziby Winterfell. Inne rody zamieszkujące region to m.in. Bolton, Umber, Karstark i Manderly. Bękarty urodzone na Północy dostają nazwisko Snow.
Półwysep Valyriański - duży cypel znajdujący się na południu Essos i otoczony Morzem Letnim. Położony na południowy wschód od Wolnych Miast i na zachód od Zatoki Niewolniczej; obejmuje dawne tereny Valyrii. Południowa część półwyspu została zniszczona przez wulkaniczny kataklizm zwany Zgubą Valyrii.
Przesmyk - nazwa nadana najwęższemu miejscu kontynentu Westeros, gdzie biegnie granica między Północą a Dorzeczem. Jest to region składający się z bagien i mokradeł i jest kontrolowany przez dom Reed z ich ruchomej fortecy, Strażnicy nad Szarą Wodą. Ludzie Przesmyku bywają drobni, noszą przy sobie trójzęby i sieci, których używają w walce, a w Westeros znani są jako "zjadacze żab".
R
Reach - jeden z istotnych regionów Siedmiu Królestw, przed Podbojem znany jako Królestwo Reach. Jego stolicą jest Wysogród, siedziba Domu Tyrellów. Jest to jeden z większych regionów Siedmiu Królestw, a także uważany za najbardziej żyzny i gęsto zaludniony. Bękarty urodzone w Reach dostają nazwisko Flowers. Reach jest uważane za dom rycerstwa Westeros. To miejsce, gdzie rycerze traktowani są z najwyższym szacunkiem. Turniejowe przepisy są tu najbardziej restrykcyjne.
R'hllor, znany także jako Pan Światła, Serce Pana Ognia, Boga Ognia i Cienia - ważny bóg na Essos, ma też kilka zwolenników w Westeros, gdzie jest powszechnie znany jako Czerwony Bóg. Jego symbolem jest ogniste serce.
Rhoynar - naród zajmujący niegdyś tereny brzegowe ogromnej rzeki Rhoyne w Essos. Zostali zmuszeni do ucieczki do Dorne w Westeros podczas wojny z Valyrią.
S
Siedem Królestw - kraina, znajdująca się na kontynencie Westeros, rządzona przez króla zasiadającego na Żelaznym Tronie, w stolicy, Królewskiej Przystani. Nazwa pochodzi sprzed czasów Aegona Zdobywcy, który zjednoczył siedem niezależnych królestw.
Sothoryos lub Sothoros - jeden z trzech znanych kontynentów przedstawionych w znanym świecie. Leży na południowy-wschód od Westeros i na południe od Essos. Na wschód od kontynentu znajduje się Morze Nefrytowe.
Starzy bogowie - bogowie dzieci lasu, bezimienne bóstwa kamieni, ziemi i drzew. Nazywane "starymi bogami" przez wyznawców Wiary Siedmiu, religii która wyparła tę wiarę ze wszystkich regionów Westeros oprócz Północy. Wciąż jest tam praktykowana, popularna jest również wśród dzikich zza Muru.
V
Vaes Dothrak - jedyne miasto Dotharków. Położone na kontynencie Essos, oddzielonego od Westeros Wąskim Morzem. Znajduje się w północno-wschodniej części ogromniej, trawiastej równiny zwanej morzem Dothraków w środkowej części kontynentu, pod Matką Gór i w pobliżu jeziora Łono Światła**.
Valyria - wielkie imperium (a także jego stolica), które obejmowało większość kontynentu Essos, lecz zostało zniszczone przez kataklizm znany jako Zguba Valyrii.
W
Westeros - jeden z trzech kontynentów znanych w świecie stworzonym przez Martina. Większość jego obszaru jest objęte jednostką polityczną znaną jako Siedem Królestw.
Wiara Siedmiu - dominująca religia Siedmiu Królestw, a także praktykowana na znacznie mniejszą skalę w zachodniej części Essos. Jedyną częścią Westeros, gdzie Wiara nie jest powszechna jest Północ, gdzie wciąż praktykowana jest religia Starych Bogów.
Wielki Rumak - bóstwo Dothraków, co też odzwierciedla znaczenie koni w ich kulturze.
Władcy Cieni - pochodzą z Asshai i ich magia polega na zmuszaniu cieni do działania według ich woli. Wielu władców znajduje się wśród wyznawców R'hllora.
Włości Korony - jeden z dziewięciu regionów składających się na Siedem Królestw. Nigdy nie był to suwerenny naród, lecz ziemia sporna między Dorzeczem, Krainą Burzy i innymi regionami. Dopiero gdy Aegon Zdobywca podbił Westeros, ustanowił te ziemie jako należące do króla. Włościami rządzi bezpośrednio król na Żelaznym Tronie. Tereny te obejmują Królewską Przystań i okolicę, w tym miasto Rosby, Królewski Las, Smoczą Skałę oraz inne wyspy w Czarnej Zatoce. Znajdują się one na południe od Doliny, na południowy wschód od Dorzecza, na zachód od Skały, a na północ od Reach i Krain Burzy. Bękarty tutaj urodzone dostają nazwisko Waters.
Wolne Miasta - dziewięć niezależnych państw-miast znajdujących się w zachodniej części Essos, wielkiego kontynentu, który leży na wschód od Westeros. Siedem z nich to porty nadmorskie, bądź wyspy leżące na Wąskim Morzu, podczas gdy dwa pozostałe znajdują się w głębi lądu. Każde z Wolnych Miast włada pewnym otaczającym je obszarem, w tym małymi miastami i wsiami. Na wschód od Wolnych Miast leży Morze Dothraków; Wolne Miasta często składają wyrazy szacunku Dothrakom, by zapobiec ich najazdom na okolicę. Przybrzeżne Wolne Miasta to Braavos, Pentos, Tyrosh, Myr, Lys, Lorath i Volantis. Miasta śródlądowe to Norvos i Qohor.
Y
Yi Ti - duży, bogaty i potężny naród Essos. Rozciąga się wokół północnego wybrzeża Morza Nefrytowego, od Gór Kości do zakazanych Krain Cienia, na długość tysiąca mil.
Z
Zatoka Niewolnicza - kulturowy i geograficzny region południowo-wschodniego Essos. Zbudowany z popiołów starożytnego, niewolniczego Imperium Ghiscari, stał się bogatym ośrodkiem światowego handlu niewolnikami.
Ziemie Długiego Lata - obszar Essos graniczący z Morzem Westchnień na północy i na zachodzie oraz Dymiącym Morzem na południu. Biegnie przez nie valyriańska droga, rozpoczynająca się w zrujnowanym mieście Oros, a kończąca na Mantarys.
Ż
Żelazne Wyspy - jeden z integralnych regionów Siedmiu Królestw, a przed Podbojem suwerenne państwo o tej samej nazwie. Składa się z siedmiu małych, skalistych wysp skupionych w pewnej odległości od zachodniego wybrzeża Westeros. Są one domem zaciętych ludzi, którzy nazywają siebie zrodzonymi z żelaza, a włada nimi ród Greyjoyów ze swej siedziby Pyke. Bękarty urodzone na wyspach nazywają się Pyke.
Żelazny Tron - tron królów w Siedmiu Królestwach, symbol królewskiej władzy. Król siedząc na nim, udziela audiencji i wymierza sprawiedliwość. W czasie nieobecności króla, na tronie może zastąpić go regent lub namiestnik. Żelazny Tron sam w sobie jest zimny i twardy, z wieloma ostrymi krawędziami.
_______________________________________________________________________
* Czy dewizą Tyrrelów nie jest czasem "rośniemy w siłę"? Zawsze myślałam, że tak to się tłumaczy. ;-;
** Ręki bym sobie uciąć nie dała, ale coś mi się wydaje, że to była Macica Świata, a nie Łono Światła, jednakże internety w tej sprawie milczą, więc ja też zamilknę.
*** Miałam wielki problem z R'hllorem i z Rhoynarami. W języku polskim nie spotykamy się raczej z apostrofem, więc nie wiem czy w alfabecie ma on pierwszeństwo czy też nie, więc posłuchałam instynktu. I mam nadzieję, że wybrałam dobrze.
**** Tak, ponoć istnieje czwarty kontynent (Ulthos), jednak u mnie on nie istnieje. Dlaczego? Otóż dlatego, że nigdy nie był on wspomniany w Pieśni Lodu i Ognia, a jedynie w zbiorze map.
Gdybyście zauważyli jakikolwiek błąd, krzyczcie dopóki Wam się gardła nie pozdzierają, a także gdybyście zauważyli, że czegoś (o zgrozo) brakuje. Uprzedzam od razu, że nie będzie tutaj żadnych postaci (np. Jon Snow - był on bla, bla, bla...) ani miast (nope, nie będę opisywać Myr, Lys czy Volantis), Vaes Dothrak i Asshai stanowią wyjątek.
Można powiedzieć, że stworzyłam własną wikię.
Źródła: Pliopedia oraz Westeros&Essos Wiki .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz